De gemeente Den Haag start een pilot in de Maliestraat om ruimte te maken voor terrassen. De tafeltjes en stoeltjes die daar al decennialang op de stoep stonden, moesten vorig jaar zomer plots worden verwijderd. De horecaondernemers riskeerden anders een boete van 3.000 euro.
Gemeenteraadsleden Rachid Guernaoui van Hart voor Den Haag en Lotte van Basten Batenburg van de VVD dienden daarop een motie in bij de gemeenteraad waarin het college van burgemeester en wethouders werd gevraagd de voormalige terrassen te legaliseren door de Maliestraat als uitzondering op te nemen in het terrassenbeleid.
Het college laat nu weten dat dat niet mogelijk is, maar dat de straat eigenlijk opnieuw ingericht zou moeten worden. "Bij een toegestane snelheid van maximaal 15 km/u kan er dan een beperkte ruimte ontstaan voor terrassen aan de gevel." Een dergelijke aanpassing van de weg brengt aanzienlijke kosten met zich mee, waarvoor geen dekking is. "Hierbij kan ook de vraag gesteld worden of straten heringericht moeten worden om het private belang van één of enkele ondernemers te dienen", vraagt het college zich bovendien af.
Pilot
Om toch invulling te kunnen geven aan deze aangenomen motie komt er daarom een pilot waarbij halverwege de straat een paal wordt geplaatst om de straat autoluw te maken, eventueel met trottoirpalen en markeringen om ongewenst passeren te voorkomen. "Verkeer voor laden en lossen blijft mogelijk en hulpdiensten behouden altijd toegang tot de straat", aldus het college. De rijbaan blijft vrij van terrassen.
Na afloop van de pilot worden de resultaten geëvalueerd op toegankelijkheid, levendigheid en veiligheid. Op basis van deze evaluatie wordt bepaald of de tijdelijke inrichting wordt voortgezet, aangepast of beëindigd.